Zobrazení žen v ženských časopisech se v průběhu staletí významně proměnilo. Jak? A jaká je optikou těchto periodik dnešní žena?
První ženské časopisy se zaměřily na vztahy
Vůbec první ženský časopis vznikl již na konci 17. století. Jeho záměrem bylo radit ženám ohledně vztahů s muži. Postupem času se tak tato periodika stala tím, co ilustrovalo současné postavení žen ve společnosti.
Patrno je to například v průběhu 19. století, které se orientovalo na otázky ženské emancipace. Především se do časopisů pro dámské publikum promítaly tendence ohledně národního uvědomění a problematika zbožnosti a aktuálního dění v v české společnosti.
Stejně tak usilovaly o rozvíjeni vzdělání, přinášely praktické rady ohledně hospodaření a vedení domácnosti, zejména o vaření, odívání, výchově a vzdělávání dětí a dále i společenské a kulturní aktuality.
Zejména časopisy zaměřené na módu se postupem času staly na tomto poli svébytným segmentem. Časopisy a exkluzivní svět módy představovaly určitou formu úniku a umožňovaly ženám opustit roli manželky nebo dcery.
Ženské časopisy řeší kariéru i vzhled
Právě k takovým patří i časopis pro ženy nazvaný příznačně Nejkrásnější žena. Tento internetový magazín přináší rady pro zdraví, krásu i volný čas.
A tato úloha zůstala dámským magazínům do určité míry dodnes. K nejčastěji akcentovaným tématům patří recepty, rady pro domácnost, zahradu a hospodaření, dále právě kosmetické nebo módní rady a také problematika zdraví a péče o něj.
Pro současné časopisy je však typická určitá ambivalentnost. Obsahují totiž nejen rady ohledně péče o domácnost, potomky a vlastní zevnějšek, ale cílí i na ženy, pro které je prioritou kariéra. Zaměřují se tak i na otázku peněz a životních úspěchů.
Zároveň také „tradiční“ magazíny přesunuly svou působnost na internet. I mnohé etablované tituly úspěšně vydávané již desítky let musely také svým čtenářkám nabídnout online obdobu. Právě vliv internetu je výrazným specifikem mediálního trhu 21. století.